"Podsoljordens markprofil"

Jepp, så roligt har jag. Sitter och försöker nöta in de här 28 sidorna från biologiboken som vi har prov på på onsdag . Det går dessvärre inte bra, med tanke på huuuur tråkigt det faktiskt är.

Smakprov:
"Genom att regnvattnet försuras när det sipprar ner genom råhumusen tvättas extra mycket järn-, aluminium- och andra metalljoner bort från markskiktet under humusen. Därmed uppstår ett askgrått blekjordsskikt. Ordet podsol härstammar från de tyska orden pod och zola som betyder under respektive aska. Det anspelar på förekomsten av jordmånens askgrå blekjord.
Längre ner i jorden avsätts åter metalljonerna tillsammans med humussyror och ger upphov till rödbrun rostjord. Under jorden finns den mer eller mindre opåverkade mineraljorden.
Olika faktorer samverkar för att metalljonerna ska flyttas från blekjorden till rostjorden. En orsak är humussyrornas förmåga att komplexbinda järn- och aluminiumjoner. Så länge syrorna inte är mättade med dessa metalljoner förblir de vattenlösliga."
Och så vidare.

"Bara" 13 sidor kvar nu.. :/ De 15 sidorna jag har lyckats läsa har tagit ungefäär fyra timmar att ta sig igenom. Men det var för att jag somnade hela tiden. Och så var jag på kalas emellan.
Snartfärdig,snartfärdig.

Varit på gymmet och varit lite flitig idag. Dessvärre tog bilfärden (både dit och hem igen) desvärre ungefär en och en halv timme. Men det är inte så konstigt när morsan sniglar sig fram mellan 50 och 60 km/h. "Men det finns ju så mycket renar"
Jamen vafaasaan.. På ett ställe(några km efter tjottivägen) så räknade jag ut att hon hon körde 500 meter på en minut. Det betyder att det gick så pass fort som nääästan 30 km/h. Gaaah! Jaaa jag ska väl inte klaga. Vi kom ju hem i alla fall.  Hmpf, längtar tills jag får ta körkort.

Imorgon = skolan, gymmet, plugga, skolan, Mia, skoterkurs (som jag äntligen har lyckats anmäla mig till), hem, plugga, sova. Yieeeeawhaa.


Tur att jag har min tomte i alla fall :)

116472-10

Kommentarer
Postat av: Julia

Hahahaha, läste "husmussyror" :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback